طرح درس هدیه های آسمانی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
میانگین امتیار کاربران: / 4
ضعیفعالی 
نوشته شده توسط Administrator   
یکشنبه, 08 آبان 1390 ساعت 04:52

هدیه های آسمانی

به نام خدا                                          طرح درس روزانه

نام درس : هدیه های آسمان موضوع درس :    میراث پیامبر کلاس :   پنجم شماره طرح درس :    10 تعداد دانش آموزان :  ۲۵نفر

نام معلم :  رحمت رجبی        تاریخ اجرا :   نام مدرسه :    شهیدلاری زمان :   50 دقیقه

اهداف کلی

دانش آموزان در پایان درس :

1- با ویژگی های حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر آشنا شوند .

2-  عید غدیر را به عنوان یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان بشناسند .

اهداف جزئی ورفتاری

1- با عید غدیر آشنا شوند .

2- ویژگی های اخلاقی ومذهبی حضرت علی (ع) را بر شمارند .

3- با مفهوم جانشین اشنا شوند و حضرت علی (ع) را به عنوان جاشین پیامبر بدانند .

4- درمراسم جشن عید غدیر که در محل زندگی یا تحصیل برگزار می گردد ، شرکت نمایند .

5- مراسم عید غدیر را به نحو مطلوب برگزار نمایند .

وسایل مورد نیاز

کتاب ، تصاویری از مراسم جشن عید غدیر ، قرآن کریم ، و  . . .

روش تدریس

سخنرانی ، نمایشی ، پرسش و پاسخ ، ایفای نقش

زمان

قبل از شروع تدریس

سلام واحوال پرسی ، حضور وغیاب ،‌بررسی وضع روحی وجسمی دانش آموزان ، بررسی کتاب کار

3 دقیقه

ارزشیابی تشخیصی

1- ویژگی های جانشین معلم را بیان کنید .

2- چرا پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود برگزید ؟

3 دقیقه

ارائه درس جدید

فعالیت های معلم

ابتدا یکی از دانش آموزان متن درس را یک بار می خواند

سپس ازدانش آموزان پرسیده می شود که :

- در سفر حج چه کسی برای پیامبر از طرف خدا پیام آورد ؟

- پیام جبرئیل برای پیامبر چه بود ؟

- پیامبر ویارانش در کدام محل گرد هم جمع شدند ؟

- در غیر خم ابتدا پیامبر ویارانش چه کاری را انجام دادند ؟

- پس از برگزاری نماز ظهر چه اتفاقی افتاد ؟

- پیامبر در بالای منبر از مسلمانان چه پرسید ؟

- مسلملنان چه پاسخی به پیامبر دادند ؟

- پس از آن پیامبر چه کرد ؟

- چرا پیامبر پس از این عمل خوش حال و خشنود شد ؟

- مسلمانان بعد از اعلام حضرت علی (ع) به عنوان جانشین چه عکس العملی نشان دادند ؟

- چرا واقعه ی غدیر برای ما مهم است ؟

- بیعت کرن یعنی چه ؟

- وظیفه ما به عنوان یک مسلمان در روز عید غدیر چیست ؟

- ما چگونه می توانیم در جشن غدیر شرکت کنیم ؟

سپس از دانش آموزانی که  نمایش مورد نظر را  آماده

کرده اند می خواهیم که آن را در کلاس اجرا کنند .

فعالیت های نوآموزان

- میلاد :   فرشته ی خدا ،‌جبرئیل

- عرفان : حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین معرفی کند

-  محمد :  در محلی به نام غدیر خم

-  علی : نماز ظهر را به جماعت خواندند

- رضا : از جهاز شتران منبری ساختند

- رسول : آیا من رهبر وپیشوای شما نیستم ؟

- احسان : شما رهبر وصاحب اختیار ما هستید

- محمود : دست حضرت علی (ع ) را باالا برد و او را به عنوان جانشین خود معرفی کرد

- فرهاد : برای این که وظیفه خود را به خوبی انجام داده بئد

- پیمان : به او تبریک گفتند وبا او بیعت نمودند

- امین : چون در این روز حضرت علی (ع) به امامت رسید

- وحید : یعنی پیمان بستن

- حسین : این روز را گرامی بداریم وبه سخنان خداو پیامبر و امامان گوش دهیم

- جابر : با تزیین کلاس ، کوچه ها و خیابان ها ،‌پخش شیرینی وشکلات

گروه نمایش ، نمایش مربوطه را در 10 دقیقه انجام می هند

35 دقیقه

جمع بندی مطالب

پس پیامبر (ص) در آخرین سفر حجّ خود بنا به دستور خداوند حضرت علی (ع ) را در محلی به نام غدیر خم به عنوان جانشین خود انتخاب نمود وبه مسلمانان معرفی کرد . مسلمانان نیز دسته دسته به حضرت علی (ع ) تبریک گفته و با او بیعت کردند و این روز را جشن گرفتند . ما نییز مانند سایر مسلمانان عید غدیر را جشن می گیریم و این روز را به یک دیگر تبریک می گوییم

4 دقیقه

ارزشیابی تکمیلی

1- مهم ترین پیامی که که پیامبر خدا در آخرین سفر حجّ خود به مسلمانان رساند چه بود ؟

2- چرا واقعه ی غدیر برای مسلمانان اهمیت دارد ؟

3- چگونه می توانیم در مراسم جشن غدیر شرکت نماییم ؟

4- مسلمانان چرا با حضرت علی (ع) بیعت کردند ؟

3 دقیقه

ارزشیابی پایانی

اماده کردن سرودی درباره عید غدیر ، تعیین تکلیف ،‌تکمیل نمودن کتاب کار

2 دقیقه

 

نظرسنجی

مطالب سایت تا چه حد به پیشرفت شما کمک میکند؟
 

خبرخوان

هیچ خبرخوانی مشخص نشده است